Tydliggör mål och kunskapskrav med hjälp av IT

För min – och kanske din 🙂 – skull kommer jag att i ett par blogginlägg att sammanfatta hur man kan använda IT för att stötta arbetet med formativ bedömning. Jag baserar mina sammanfattningar på GR Utbildnings webbplats Bedömning för lärande och Dylan Wiliams bok ”Att följa lärande”.

Tydliggör mål och kunskapskrav

I skolan är det viktigt att visualisera helheten, eleverna behöver ha målet i sikte för att förstå vad skolan går ut på. Om man inte vet var man är på väg känns resan meningslös. Det är också viktigt att fokusera på lärandemål snarare än prestationsmål eftersom detta utvecklar en inre drivkraft till lärande hos eleven som också kan förstå att även motgångar är en del av lärandeprocessen.

Exempel

  • Arbeta med bedömningsanvisningar
    Till de nationella proven följer det med bedömningsanvisningar som är en mycket värdefull källa till kunskap, även för eleverna. Låt dem ta del av dessa via lärplattformen i god tid före provet och låt eleverna diskutera hur bedömning och kunskapskrav hänger ihop. Detta skapar en känsla för kunskapskvalitet.
  • Dokumentera elevarbeten med hjälp av bild och film
    Dessa dokumentationer kan användas för att eleven själv ska kunna reflektera över sin insats, får man elevens medgivande kan man också låta andra elever använda materialet för att diskutera dess kvalitéer.
  • Låt eleverna få spela in sig själva
    Genom att spela in sig själv när man t ex gör en instruktionsfilm eller förklarar något måste eleven reflektera sitt arbete på ett på ett nytt sätt. Låt eleverna lämna in uppgiften via lärplattformen.
  • Gör bedömningsmatriser i en ordbehandlare
    Dela dem med eleverna i lärplattformen eller via ett delat dokument. Låt eleven själv var med och bedöma sina och kamraternas insatser, detta medvetandegör eleven om vad som kan förändras och förbättras.
  • Skapa en  pedagogisk planering
    Gör en planering som innehåller syfte, kunskapskrav, konkretiserade mål, centralt innehåll, undervisning och bedömningssituationer i en ordbehandlare, dela den med dina elever. Genom att tydliggöra relationen mellan mål, undervisning och bedömning får eleven syn på sitt lärande och blir varse om hur bedömningen går till. Detta innebär att eleven aktiveras och kan bidra till den kollektiva kunskapsprocessen istället för att fokusera på att lyckas på ett slutprov.
  • Gör en återkoppling (Exit ticket) i Google formulär
    Genom att göra ett enkelt webbaserat formulär i t ex Google innan lektionen kan man låta eleverna vid lektionens slut ge en kort respons och reflektera över hur de uppfattat det man arbetat med på lektionen. Testa nu – klicka på länken – vad tyckte du om detta blogginlägg?

Genom att använda din dator och en digital mötesplats kan du spara, utveckla och individualisera både målbeskrivning och bedömningsprocessen.

 

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Märkta med: ,
Publicerat i Lärresurser

Lämna en kommentar

andreas skog nätkärlek
Arkiv