Använd IT för att skapa aktiviteter som synliggör lärandet

Synliggör elevens lärande

Många gånger har vi lärare gått till klassrummet och gjort vår grej, levererat vår föreläsning, det vi har planerat, det vi tycker är nödvändigt för att klara uppgifterna på nationella provet. Men vad förstod eleverna, hur tänker de om det vi gör i klassrummet, vad lär de sig? Kanske får vi svaret när vi har rättat provet, men då kan vi också upptäcka att en del elever verkar ha missuppfattat vad som var viktigt, vi måste alltså synliggöra elevernas lärande under resans gång för att också kunna ge konstruktiv feedback som utvecklar lärandet maximalt.

Frågor och svar

I alla tider har läraren ställt frågor till sin elever, men om vi överlåter till eleverna att själva välja om de vill svara via handuppräckning kommer glappet mellan de som kan och de som inte kan att öka menar forskaren Dylan Wiliam. När alla svar ska redovisas behöver alla elever förbereda sig, därmed lär sig fler mer.

Wiliam menar också att frågor kan utveckla elevernas tänkande, öppna, och inbjudande frågor som ”Vad skulle hända om…?”, ”Vad tänkte du då…?”. Dessutom kan man låta eleverna använda sig av varandra som resurser när man inte själv kan svara.

Inför ett nytt moment eller ett språng i svårighetsnivå kan frågor ställas i diagnostiska syften, då är det viktigt att inte göra en allmän förfrågan om alla har förstått utan att låta alla vara med och svara, detta underlättas mycket om eleverna har tillgång till egna datorer och internet.

Exempel på synliggörande av lärande med hjälp av IT

  • Publicera skolarbetet på en blogg eller en wiki
    Det finns knappast ett mer effektivt sätt att följa elevens lärande. I bloggen kan man se progression, ge feedback och allas resultat visas för en riktig publik vilket i sig motiverar till ökad insats. Wikin fungerar på liknande sätt och använder webbens kollaborativa processer i och med att eleverna bygger wikin tillsammans. Eleven får också makt över tid och rum i och med att man kan lämna in arbetet när som helst.
  • Gör flygande bedömning med mentometerfunktion
    Flera webbverktyg som t ex Socrative eller Mentimeter kan användas för att stämma av hur eleverna har uppfattat undervisningen. Genom att diskutera olika svarsalternativ hjälper man eleverna att utveckla olika tankestrategier.
  • Svara på frågor på webbaserad anslagstavla
    Låt eleverna ge sina reflektioner kring en öppen fråga i form av digitala postitlappar i verktyg som Lino eller Padlet, sortera sedan och diskutera svaren.
  • Låt eleverna sammanfatta texter med hjälp av Twitter
    Genom att låta eleverna koka ihop en text till 140 tecken behöver eleverna jobba med texten, genom att ta del av andras reflektioner se de nya perspektiv.
  • Låt eleverna diskutera i ett digitalt forum
    Genom att använda ett forum, tex i en facebookgrupp eller i ett chattrum i tjänsten Todaysmeet kan alla elever bli delaktiga och synliggöras i diskussionen. Och även den som inte är i skolan kan vara med och diskutera.

Med hjälp av IT kan alla elever ge och få respons, detta sporrar och aktiverar eleverna at lära sig mer.

Advertisements

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Lärresurser
2 comments on “Använd IT för att skapa aktiviteter som synliggör lärandet
  1. Kennet Gonzalez skriver:

    Tack för tippsen! Jag kommer att testa mentimeter när jag ska berätta om min lärblogg för mina kollegor.

  2. Andreas Skog skriver:

    Mentimeter är såå snabbt, snyggt och enkelt, det är det som ofta är styrkan med ett verktyg även om det finns andra som är mer avancerade och bättre

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: