Klipp kabeln – det förändrar ditt tänkande

I många kommuner har alla lärare en egen dator, oftast bärbar, men många gånger verkar det som om man fortfarande sitter fast i ett stationärt tänkande. Man vill ha kvar samma mjukvara som man alltid haft och man vill ha både hängslen och livrem innan man publicerar något på internet, d v s sticker ut näsan utanför skolans trygga intranätsväggar. Jag har grunnat på om inte lösningen på detta problem är att klippa internetkabeln, att fysiskt tappa kontakten med servern, mjukvaran och de arbetssätt som följer med den analoga kontroll vi är vana med.

Som IT-pedagog åt Region Västerbotten har jag besökt alla kommuner i länet och många gånger är analoga tankestrukturer manifesterade i den fysiska miljön. Jag minns speciellt en gång när jag ackompanjerad av lärarnas flämtningar började demontera den kabelränna där teknikerna buntat ihop alla kablar. Visst var det snyggt, det var anpassat för den stationära lärardatorn som stod i hörnet av klassrummet, men inte speciellt funtionellt när jag ville visa bild från min mobila enhet, syftet med undervisningen måste alltid bestämma över tekniken, inte tvärtom. I samma kommun hade en lärare blivit nekad att använda Skype – inte av sin skolledare utan av teknikern…

Digital inkompetens sitter fast i väggarna

I en kommun skulle jag föreläsa för flera hundra lärare när det visade sig att jag förväntades använda Powerpoint med en fjärrkontroll via en dator som stod i kulissen uppe på scenen, när jag ville spela upp ljud fanns det ingen kabel. I en kommun lämnade lärarna sina bärbara PC i lärarrummet eftersom en stationär dator i klassrummet var kopplad till projektorn, i en kommun tyckte tjänstemänen på att man inte skulle uppgradera eller byta ordbehandlingsprogram på skolförvaltningen eftersom de var beroende av sina wordmallar. Ovanstående exempel visar på att man (organisationen?) inte är motiverad att följa med i den digitala utvecklingen och dess påverkan på ens liv, man har tänkt stationärt, just detta med attityden till förändring är en viktig del av den digitala kompetensen.

Internetboende är mer förändringsbenägna

I höstas var jag så med om en intressant upplevelse när jag skulle utbilda lärare i två olika kommuner om att använda olika internetbaserade verktyg för formativ bedömning. Det var verktyg som hade sin utgångspunkt på nätet, verktyg funktionella för ett specifikt syfte, att göra en quiz, spela in ett ljud eller samarbeta i en text. Attityden hos de lärare som hade chromebooks var helt annorlunda jämfört med de som  använde bärbara PC, det fanns en öppenhet och nyfikenhet som saknades i den senare gruppen. För att förtydliga innebär alltså en Chromebook att du måste var uppkopplad för att kunna använda datorn, allt görs via webbläsaren Chrome, allt sparas på internet, inte på datorn medan en bärbar PC innehåller samma program och hårdvara som en stationär dator.

Min analys är att om du är helt hänvisad till att befinna dig på internet ser du omgivningen i ett annat ljus, du förstår webbens föränderliga natur, du inser att ett system inte ska hantera alla funktioner, du kommer i kontakt med de sociala funktioner som möjliggör delande och samarbete och internet verkar inte lika skrämmande när du är en del av gemenskapen. Hos lärarna med bärbara PC funderade man varför man inte kunde redigera i Moviemaker ifall något skulle bli fel med skärminspelningen, eller varför man inte kunde formatera dokument på samma sätt som förr, eller hur man skulle kunna undvika att det material som man producerade i tjänsten spreds. Datorn var visserligen mobil, men tänkandet var stationärt. Kanske är det så att användandet av mobila enheter, helt hänvisade till molntjänster, främjar kursplanens skrivningar om att ”kunna orientera sig i en föränderlig värld” och att ”använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande”.

Utmaningen när det gäller att använda IT och internet i skolan handlar alltså mer om attityd och kultur än om kunskap om olika funktioner och datorprogram, jag tror att det kulturen kan få en knuff om vi vågar lätta ankar och klippa internetkabeln.

Advertisements

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Digital kompetens
One comment on “Klipp kabeln – det förändrar ditt tänkande
  1. Peder Andersson skriver:

    Reblogga detta på IKT-Pedagogiskt i Vännäs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: