Syresätt tankarna!

Denna höst har varit helt fantastisk!

Jag har föreläst för mer än 800 lärare om hur man kan tänka kring användandet av IT i skolan. Jag började hösten med att föreläsa för personalen på Midgårdsskolan, min gamla arbetsplats, det var mycket roligt att dela min vision med dem. Sedan fortsatte jag och Tomas Svedgård till Lycksele och Vilhelmina med PIM-uppstart för all personal, veckan avslutades i Skellefteå där jag föreläste för matematiklärare om IT i matematikundervisningen.

I september och oktober har jag besökt Östersund, Skellefteå, Sävar och Umeå i ungefär samma ärende och ibland kan jag känna mig lite vemodig när man har så kort tid på sig och då jag vet att alla vardagliga omsorger i skolan så lätt kväver de spirande idéerna man får under en föreläsning. Men då brukar jag trösta mig med att jag i alla fall har syresatt tankarna hos mina kollegor. Alla lärare behöver titta upp från vardagen och syresätta tanken, det är det första stegen till förändring, just tanken att man kan göra annorlunda, ”Tänk om”, för att använda en populär devis. Alla vet att om inte hjärnan får syre får vi förödande skador på nervsystemet, på samma sätt kan tankarna stelna i samma banor om man inte vågar ta in nya intryck. De som förlorar mest på det är eleverna – och det är dem skolan är till för.

Nu finns chansen att syresätta tankarna igen

Nu är det vecka 44 – och vi på MediaCenter drar igång ett spännande program på flera fronter. Skapandeskoladag, Bibliotekskonferens, Kurs i tidsenliga lärverktyg och så kommer jag att föreläsa om Sociala medier i skolan.

Mina föreläsningar om sociala medier framöver

111101 Kompetensutvecklingsdagar Umeå Universitet, sal N320, 09.00 – 12.00
Här blir det en ganska grundlig genomgång av Sociala medier och det blir ganska många klipp från Youtube :-). Den som vill kan följa med i direktsändning på länken: http://www.regionvasterbotten.se/mediacenter/direkt

111102 Konferensen Lärande i Tiden, Jämtlands gymnasium Walentin i Östersund 09.30 – 15.00
I två kortare seminariepass ska jag prata om Sociala medier som ett sätt att tillvarata ungas engagemang och lust att lära.

111110 Uppstartsdag för Elevhälsan i Umeå om Framtidens lärande 11.00 – 12.00
All personal inom elevhälsan i Umeå kommer att utbildas kring användniungen av IT i skolan, jag bidrar med en föreläsning 10 november och följer upp med seminarier efter jul.

111208 Introduktion en-till-en på Umeås största högstadium 08.30 – 09.30
600 elever i årskurs 6 till 9 kommer att samlas i en aula – sedan kommer jag tillsammans med Friends att föreläsa om Sociala medier och att vara ”Schysst på nätet”. Spännande och roligt!

111208 Inspirationsföreläsning Sociala medier för lärande, Tegs Central 10.30 – 11.30
Lärarna på Tegs Central förbereder sig för att alla deras elever ska få var sin dator och jag kommer att utmana dem att använda Sociala medier i undervisningen.

111208 Inspirationsföreläsning Sociala medier för lärande, Holmsund 16.00
Ungefär samma innehåll som på förmiddagen, nu med alla pedagoger i kommundelen Holmsund.

Välkommen!


Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Digital kompetens, Matematik, Sociala medier

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

