Besöksstatistiken på Webmath avslöjar brister i matematikundervisningen

Min tidigare kollega Fredrik Westman som arbetat fram det webbaserade Webmath skriver till mig angående matematiken och besöksstatistiken på Webmath. Man kan tolka besöksstatistiken som att skolan pressar många barn att tänka på ett sätt som inte känns naturligt och på så sätt berövar barnen på det viktigaste av allt, sitt självförtroende.

Hej Andreas!

Jag håller helt med dig och Mona Rösseland att matematik är ett sätt utmärkt att träna barns hjärnor, och att man ska börja tidigt medan fantasin fortfarande flödar i barnens tankar. Och det är inte bara i matematik det gäller. Överhuvudtaget är fantasin och förmåga att tänka annorlunda tankar en stor bristvara i samhället. Det är mer än en gång jag tänkt på att en stor del av poliskåren lider stor brist på fantasi, vilket leder till att man inte har förmåga att tänka i fantasifullt och se olika möjliga ingångar då ett brott ska klaras upp. Hur många elever på polishögskolan har som barn läst t ex Tove Janssons alla muminböcker, alla Tintin böcker m m. Det skulle vara intressant att kolla.

Åter till skolan:
Men vad händer i elevers hjärnor då skolan ska förmedla redskap för att lösa problem som inte på ett rationellt sätt kan lösas med kreativt tänkande och huvudräkning. Där finns ett jätteproblem, och för min del, och jag är inte ensam om funderingarna, anser jag t ex att s k ”Skriftlig huvudräkning” är ett mycket sofistikerat och effektivt sätt att knäcka många elevers självförtroende i matte, eftersom eleven tvingas att tänka på ett visst sätt och inom vissa ramar, som inte på långa vägar stämmer med det sätt denne själv tänker, eller som den hjälpande föräldern tänker.
En förälder berättade för mig i höstas att hennes fantasifulle musikaliske son absolut inte förstod skriftlig huvudräkning. Föräldern använde då sin metod, som direkt stämde med hennes sons sätt att tänka. ”Men mamma, det här ju inte svårt” var hans kommentar. Glad i hågen gick ha till skolan, för att sedan på e m komma hem, djupt besviken. ”Men mamma, du har ju lärt mej fel”.

Nu till det tragiska i besöksstatistiken:
Jag håller på med att sammanställa besöksstatistiken över hur olika delar av Webmath används. Statistiken över kapitlet Tal känns rent ut sagt tragisk. Varje månad går den i topp, och antalet använda animationer för kapitlet Tal per månad  ökar hela tiden, och är f n är ca 3000, alltså på årsbasis ca 30 000 animationer. Kapitlet innehåller förklaringar till hur  ”Skriftlig huvudräkning”  fungerar, och hur man räknar med Algoritmer och hur de två räknesätten hänger ihop. Det betyder, som jag tolkar det, att behovet av att förstå skriftlig huvudräkning och algoritmräkning är väldigt stort i Sverige. Om man tänker sig att 1% av elever som behöver hjälp med detta känner till WebMath, skulle det betyda att ”väldigt” många elever antagligen är ganska knäckta i sitt självförtroende i matte, trots att de har mycket kreativa hjärnor med matematisk förmåga.

Ibland brukar jag tänka att vår statistik kanske är svaret på varför det är så illa ställt med matematiken i skolan. Jättemånga elever saknar de mest grundläggande kunskaperna, och har ingen uppfattning om vad t ex multiplikation är – egentligen. Så småningom ska jag skicka statistiken till Skolverket, och kanske få till stånd en diskussion om detta. För såvitt jag vet pumpar man på med ”Skriftlig huvudräkning” som forskare påstått vara så bra, men har forskningen ställt rätt frågor?

Det är inget nytt att jättemånga elever saknar de mest grundläggande kunskaperna, och inte har någon uppfattning om vad t ex multiplikation är – egentligen. Då vi planerade webbsidan tänkte jag att det nog finns en hel del elever som kan behöva stöd i ”räkna med papper och penna”, men att behovet är så stort överraskar mig.

Hälsningar Fredrik

Fredrik Westman
InformationsTeknologi, Sävar AB
http://www.itsavar.se

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Lärresurser

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

