Fortbildning av lärare på Lampton School i London

 

timthumb

Lampton School i Hounslow nära Heathrow är en skola för elever från 9 – 19 år, skolan har deltagit i London Challenge som är ett projekt för att höja kvaliteten i Londons skolor. Skolan har nu mycket höga resultat i Ofsted-utvärderingarna och fungerar som resurs för andra skolor när det gäller att utveckla undervisningen. Skolan är en så kallad Academy, vilket innebär att man  får sin skolpeng direkt från staten och är i viss mån friare att prioritera.

lampton_rektor_andreas_skog

Stephen Davis, Headteacher inledde med att berätta om hur skolan arbetar med integration, endast tio procent av eleverna kommer från vita engelska familjer och det är många barn som är nyanlända från mellanöstern och östeuropa på grund av närheten till Heathrow. Man undervisade systematiskt om religion, mångkultur, värderingar och etos och läraren ses som ett föredöme i klassrummet, ett uttryck som ”Pastoral care” används för att uttrycka att man aktivt försöker se till att eleverna mår bra.
Lampton Schools motto lyder: ‘Hold on to the Best’ och mynnar ut i följande utsagor

  • Consistently outstanding teaching & learning – well planned lessons & marked work;
  • Tailoring our support to individuals regardless of ability in order to facilitate outstanding progress;
  • Practice informed by research and contextualised for our school;
  • An efficient and financially viable broad and balanced curriculum which supports progress for all;
  • Sporting and cultural achievement is valued and celebrated.

CPD, continuing professional development

teacher_lampton_adreas_skog

Det som imponerade mest på mig var den kontinuerliga professionella utveckling av lärarna som genomfördes på skolan.  En obligatorisk fortbildningsdag delades upp i sex bitar som skall genomföras under ett läsår. Varje år sätter man utifrån sina behov upp mål med sin ”Line manager”, typ arbetslagsledare som sedan följer upp med lektionsbesök. Det genomförs även observationer med kollegor från andra skolor och sedan redovisas allt elektroniskt i ett ”Performance management system” så att man kan visa hur många lektioner på skolan som är bra etc. 

Eftrsom jag gillar visualiseringar drog jag extra på smilbanden när jag såg CPD Route map, en karta där man beroende på erfarenhet kan hitta de hållplatser som man ska besöka under året. Det var fritt att besöka flera så många lärarer genomförde betydligt fler än sex tillfällen uner året.

lampton_route_map

Vidare höll skolan också i professionell utveckling för lärare från andra skolor och man rbetade enligt en modell som kallades ”Learning three” där man i en grupp av tre hjälpte varandra genom att ge feedback, ganska likt lesson-study som används i Sverige.
utbildare_andreas_skog

I England har man nu gått från att IT är teknik, till att det är digital kompetens till att det är datalogiskt tänkande, Computational thinkingoch programmering är ett eget ämne med egna mål. Vi fick en kort dragning av den ansvarige läraren som tidigare hade arbetat som programmerare, men nu såg sig som språklärare, programmering är ett språk som behövs för att kunna lösa problem med hjälp av datorer. datalarare_andreas_skog

Vi fick besöka en historielektion där eleverna arbetade med källor och källkritik, uppgiften var att på papper öva att skriva en artikel till wikipedia och reflektera över källor trovärdighet. Jag frågade ett par elever om de använde Wikipedia i skolarbetet och fick det något förvånande svaret att det gjorde man inte – där kunde ju vem som helst skriva vad som helst. 🙂

girl_wikipedia_lampton_andreas_skoglampton_klass_larare_andreas_skog

Man kan se att väggarna i ett engelskt klassrum är väldigt viktiga, där visar man upp det man gjort. Och givetvis fanns det i varje klassrum regler när det gällde hur man ska uppföra sig och vara klädd!uniform_lampton_andreas_skog

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Digital kompetens
One comment on “Fortbildning av lärare på Lampton School i London
  1. Johan Hellberg skriver:

    Intressant läsning. Att fortbildning ger resultat är ett känt faktum. Många gånger tycker jag att kollegor inte tycker att det kollegialalärande och internfortbildning är fortbildning. Det är bara när kursen ligger utanför skolan som de upplever att de fått fortbildning. Vägen till kollegialtlärande/internfortbildning är kanske att ta tillvara resurserna på andra skolor i kommunen då kanske fler skulle tycka att det är på ”riktigt”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: