Vinnare av Surfa Lugnt-priset 2016!

HURRA! Jag och teatergruppen UngHästen vann Surfa Lugnt-priset 2016!

gruppen

Att loggafå vinna Surfa Lugnt-priset är stort! En stor glädje och en stor ära eftersom det handlar om någonting som är viktigt på riktigt. Surfa Lugnt arbetar för att internet ska bli en bättre plats att vara på och det är något som också är min passion. Jag har hela mitt yrkesverksamma liv arbetat med internet och jag brukar parafrasera Martin Luther Kings dröm om en värld där alla är lika mycket värda – jag har en dröm om ett internet där alla kan vara sig själv – och jag behöver din hjälp att uppfylla den!

Jag vill tacka alla som har röstat och gjort det möjligt för oss att vinna priset, jag och UngHästen ska göra vårt bästa för att ännu fler ska få ta del av #nätkärlek!

 

Det är underbart att surfa på nätet

Ända sedan jag gick på lärarhögskolan i början på nittiotalet och för första gången gick ut på nätet med webbläsaren Mosaic (!) har jag fått uppleva att det finns en enorm drivkraft att kommunicera med andra och att publicera material på nätet. Från examensarbetet 1996 om en ”www-produktion” i en mellanstadieklass till mina egna elevers webbdesign på 2000-talet till explosionen av lärargrupper på Facebook och delakultur på 2010-talet.

Min fascination för nätet startade alltså långt innan sociala medier liknade något som vi har idag, mobiler fanns inte det var istället modemets pipande ljud som framkallade ett pirr i maggropen. Drömmen om att publicera rörlig bild fanns. men det var oerhört krångligt och hur skulle man nå sina tittare?

Idag direktsänder vi med ett klick på mobiltelefonen, var och när som helst. Jag kan fortfarande känna frihetskänslan av att vara uppkopplad, kunna kommunicera, surfa, att kunna utforska nya kontinenter. Och det är viktigt för mig att fortsätta arbeta för att detta ska vara möjligt för alla – och att det ska vara möjligt att vara oberoende på nätet, fria att välja vem som ska ta del av min information.

Framtidens utmaningar på nätet

Framtidens utmaning handlar om integritet, att vi visar respekt för allas åsikter och inte använder vår yttrandefrihet för att skada andra och att vi lär oss hantera data, informationsålderns dyrbara grundämne som företag vill äga och förädla. Vi behöver slå vakt om vår personliga integritet på nätet, helt enkelt för att kunna säga och skapa vad vi vill.

Surfa Lugnt och sprid #nätkärlek!

natkarlek_logo

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Publicerat i Unga och nätet

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

