Digitala Västerbotten höjer den digitala kompetensen

Nya arbetsuppgifter

Från och med första mars 2016 arbetar jag som en av projektledarna för projektet Digitala Västerbotten. Det innebär att jag fortfarande kommer att arbeta för att utveckla e-lärande och höja den digitala kompetensen i Västerbotten, men mitt perspektiv kommer att breddas från lärare och elever till att innefatta politiska beslutsfattare, personal inom utbildnings- och vård och omsorgssektorn samt små företag.

Jag har under sex år arbetat med IT och lärande i en roll som IT-pedagog på MediaCenter med stödjande funktion till Västerbottens femton kommuner. Det har varit en fantastisk tid där jag träffat 10 000 elever i föreställningen #nätkärlek och ungefär lika många lärare i olika föreläsningar och utbildningar. Utvecklingen har gått framåt, idag har 11 av femton kommuner i länet avtal med Google Apps for education och alla kommuner utom en har någon typ av en till en-satsning. Trots detta finns det oerhört mycket kvar att göra, Skolverket presenterar under våren en ny nationell IT-strategi för skolan i Sverige och programmering kommer att integreras i läroplanerna, detta innebär en enorm utmaning för kommunerna när det gäller kompetensutveckling för personalen. I detta läge behövs ett starkt MediaCenter som en regional resurs för erfarenhetsutbyte och för att alla elever i Västerbotten ska få samma chans till att få digital kompetens. Jag beklagar därför att MediaCenter från och med 2017 får halverad budget.

Digitala Västerbotten

Syftet med projektet Digitala Västerbotten är att skapa förutsättningar för att alla invånare och företag i Västerbotten ska kunna ta del av och vara delaktiga i den omvandling av samhället som digitaliseringen medför. Projektets två pappor är Lars Eriksson som är huvudprojektledare och Magnus Rudehäll som är strateg inom IT på Region Västerbotten

lars_magnus

Dessa båda har arbetat med den regionala digitala agendan för Västerbotten som i sin tur har bäring på Sveriges digitala agenda. För att förverkliga innehållet i digitala agendan har nu Västerbottens femton kommuner tillsammans med Örnsköldsviks kommun och Västerbottens läns landsting gått ihop i projektet Digitala Västerbotten.

Mål för Digitala Västerbotten

Projektets övergripande mål är att utveckla och öka tillgången till digitala tjänster för invånare, företag och besökare i Västerbotten och därigenom på längre sikt öka länets tillväxt, attraktivitet och konkurrenskraft. Utifrån det övergripande målet är projektmålet att höja den digitala kompetensen och öka utbudet samt användningen av digitala tjänster i Västerbotten. För att uppnå det önskade projektmålet har sex delmål identifierats.

Delmål Digital kompetens och E-lärande

De två delmål som jag kommer att ansvara för handlar om att öka den digitala kompetensen hos utvalda målgrupper och att utveckla och öka användandet av digitala hjälpmedel och tjänster inom området utbildning och kompetensutveckling, e-lärande. Jag ska verka för en regional samverkan inom området, från strategier för införande av digitala enheter och tjänster till gemensamma lösningar av distansöverbryggande teknik, lärplattformar och stödsystem. Detta kommer givetvis att innebära en hel del samarbete med SKL som driver dessa frågor nationellt, men framförallt med politiker och nyckelpersoner i länet. 

Spännande och utmanande, men viktigt och nödvändigt. Och jag fortsätter gärna att föreläsa om IT och lärande samt unga och nätet i mån av tid!

 

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Digital kompetens
2 comments on “Digitala Västerbotten höjer den digitala kompetensen
  1. Nalta ohullt att du inte kommer att vara pedagog med skolfokus i första hand, men du blir säkert bra i det nya projektet också.

  2. Andreas Skog skriver:

    Tack för omtanken Ingela, jag har stunder då jag längtar tillbaka till skolans värld och jag hoppas att jag kan bidra på mitt sätt till en bra utveckling framöver!

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

