Pratar du internets språk?

I dagens upplaga av Totalt Umeå blir jag intervjuad omkring kvällens föreställning av #nätkärlek. Och jag tycker rubriken ”Pratar internets språk” är ganska utmanande. Hur är det med oss lärare, talar vi internets språk? Och vilket språk är det?

Skärmavbild 2014-10-15 kl. 10.11.27Jag tror egentligen inte att det finns något speciellt internetspråk som vi behöver lära oss, det jag däremot är övertygad om är att vi behöver förstå internet och hur det kan användas i skolan för kommunikation och lärande. Vi lärare behöver förstå att internet är helt nödvändigt för lärande, unga tycker till och med att det är viktigare för deras utbildning än för deras fritid. Och vi som arbetar med unga behöver ha vår utgångspunkt i den värld som de lever i och som de kommer att leva i framöver.

Egentligen är det ”kärlekens språk” språk som alla pedagoger behöver kunna för att nå sin elever det handlar ytterst om att behandla andra med respekt – både på och utanför nätet. ”Om jag talade både människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande malm eller en skrällande cymbal.”

 

 

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Publicerat i Personligt, Unga och nätet

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

