Min workshop på konferensen MittLärande 2014 handlar om hur man kommer igång med nätverkande i sociala medier som Facebook och Twitter. Hur hittar man kollegor på nätet och hur kalibrerar man flödet? Rubriken för denna workshop har en egen historia 🙂
Det utvidgade kollegiet
Den viktigaste anledningen att använda sociala medier som lärare är att du får ett utvidgat kollegium. I facebookgrupper och på Twitter diskuteras skolfrågor och delakulturen innebär att tusentals intresserade hjälps åt att föra diskussionen framåt. Du kan följa forskare, myndigheter, organisationer och hashtags (nyckelord, tex #skolchatt) som är av betydelse för ditt arbete. Flera av de lärare som är aktiva på Twitter berättar att de har utvecklats mer de senaste åren än någonsin tidigare, se till exempel intervjun med Anna Kaya och hennes kollegor i SVT:s reportage Sociala medier utvecklande för lärare i arbetet. Eller lyssna till Marie Andersson som berättare hur nätverkandet i sociala medier utmanar och utvecklar lärrarollen. ”Ensam är aldrig stark”.
Tips på personer, organisationer och myndigheter att följa i sociala medier
|
|
Hashtags |
MediaCenter i Västerbotten | MediaCenters pedagoger | #edchat |
Bedömning för lärande | Forskaren Elza Dunkels | #skolchatt |
Förändra skolsverige | IT-pedagogen Mats Larsnäs | #framlar |
Att skriva sig till läsning | Skolverket | #itiskolan |
Sociala medier i skolan | Skolinspektionen | #skollyftet |
Flippa klassrummet | Lista med Skolledare | #eduswe |
Ipads i skola och förskola | Lista med NO-lärare | #skolan |
Skolgruppen för skolgrupper | Lista med IT-pedagoger | #edtech |
En läsande klass | Skollyftet och Digitala skollyftet | #svpol |
Skolverket | It-pedagog Mats Larsnäs | #dinskola |
Utbildningsradion | Omvärldsbloggaren Stefan Pålsson | #skolvåren |
Sociala medier i skolan | Edublogs Steven W. Anderson | #skolbib |
The big five | Forskaren Christian Lundahl | #mittlar14 |
Hur kalibrerar jag flödet?
Det blir lätt som ett störtregn av information när man börjar följa många grupper och personer i sociala medier och då finns det ett par knep för att kalibrera flödet.
Grupper på Facebook
Man kan stänga av aviseringar på facebookgrupper om man inte vill ha alla uppdateringar i sitt vanliga flöde.
Listor på Facebook
Genom att skapa listor med personer som du kanske är vän med eller följer på Facebook kan du lättare både läsa och posta till rätt målgrupp. Och listan kan hanteras så att du väljer vilja uppdateringar du ska få.
En sak som man måsta ha klart för sig när det gäller Facebook är dock att man aldrig kan styra flödet helt själv då Facebook väljer hur din startsida ska se ut utifrån vem du är och vilka du interagerar mycket med.
Listor på Twitter
För att få någon ordning på Twitterflödet behöver man skapa listor med användare så att man kan lyssna på en grupp människor i taget. Det är också möjligt att prenumerera på andras offentliga listor vilket gör att man ganska lätt kan få ett bra flöde om man hittar en duktig twittrare som t ex IT-pedagog Mats Larsnäs.
Tweetdeck
Tweetdeck är ett måste för alla som vill twittra seriöst och är en ”twitterläsare” där man kan dela upp sitt flöde i olika kolumner. På så sätt kan man lätt följa en aktuell hashtag i en kolumn tex #framlar eller hålla koll på när man blir omnämnd eller vad en viss lista twittrar om just nu. Tweetdeck fungerar som en plug-in i Google Chrome men kan också laddas ner som ett program för Mac och Windows
Paper.li
Med tjänsten Paper.li skapar man en elektronisk tidning med ett visst utgivningsintervall där nyheterna består av de uppdateringar som mitt nätverk har gjort i olika sociala medier på så sätt kan du läsa av nyheterna en gång per dag. Givetvis kan man skapa en tidning utifrån viss speciella kriterier så att den till exempel handlar om IT i skolan eftersom den baseras på min twitterlista med samma tema. Man kan också lägga till sökningar eller strömmar från olika tidningar. Hur Per.li fungerar kan du se i följande video:
Kommentera