Läsförståelse i fokus

Det finns ingenting som betyder så mycket som att kunna hantera språket i alla dess nyanser. I detta blogginlägg vill jag lyfta frågan om läsförståelse och uppmana dig att komma till en temadag om läsförståelse i Skellefteå som MediaCenter, Region Västerbotten och Skellefteå kommun arrangerar 140128. Till min hjälp har jag tagit min kollega Ann-Sofie Burman som är initiativtagare till temadagen.

Läsförståelsen dalar

VideoCamp: iPad mit Anbau by hirnrinde, on Flickr

VideoCamp: iPad mit Anbau by hirnrinde, on Flickr CC:BY hirnrinnde

Elevers läsförståelse är i dalande visar internationella undersökningar, bl a PISA 2009, som mäter kunskaper hos femtonåringar i OECD-länderna. Undersökningen visar även att de som redan är svaga läsare har tappat mest vilket lett fram till att var femte svensk elev saknar tillräcklig läsförståelse för att tillgodogöra sig andra kunskaper. En polarisering mellan elever som har god respektive sämre läsförmåga har skett där elever i mellanskiktet har fått sämre läsförmåga. Ett annat problem som samverkar med det föregående är att elever läser långsammare idag än för tio år sedan. Idag då Internets betydelse för all verksamhet i skola och samhälle är starkare än någonsin är det också bekymmersamt att ett stort antal elever inte kan hitta, navigera, till relevant material. De ”digitala infödingarna” vet inte automatiskt hur man kan arbeta effektivt i den digitala miljön. Återigen har de starkare läsarna fördelar och kan välja kloka strategier.

Det finns en hel del forskning kring hur man kan utveckla elevers läsförståelse men varför är det relativt få lärare systematiskt använder sig av forskningsresultat i sitt arbete vid utformningen av undervisningen?

En fråga om demokrati

Hur ska forskning nå fram till pedagogerna som har ansvaret för att utforma undervisningen? Om detta kan man ju spekulera men det är en demokratifråga att alla elever får en läs- och skrivförmåga som gör att de kan utvecklas vidare och bråttom att stävja de stora skillnader som finns mellan skolor och elever beroende på socioekonomisk bakgrund. Skollagen (2010:800) slår ju fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Här är läsförståelsen den mest centrala av alla.

Temadag om läsförståelse i Skellefteå

Tisdag 28 januari 2014 är du välkommen till en av årets mest angelägna temadagar, Anne-Marie Körling kommer att prata om ”Språket, en demokratisk rättighet” Myndigheten för tillgängliga medier berättar om ”Talböcker direkt till eleven : hur tjänsten Egen nedladdning fungerar” och Michael Tengberg, lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet presenterar undervisningsmodellen dialogisk strategiundervisning, som utvecklats i samarbete mellan lärare och forskare. Vi får också ta del av goda exempel från Skellefteå och Umeå kommun och allt sker under trevliga former i Nordanå kulturcentrum i Skellefteå. Det här är ett tillfälle du inte får missa, anmäl dig och ditt arbetslag vi denna länk . Välkommen!

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Digital kompetens
3 comments on “Läsförståelse i fokus
  1. […] Det finns ingenting som betyder så mycket som att kunna hantera språket i alla dess nyanser.  […]

  2. […] Det finns ingenting som betyder så mycket som att kunna hantera språket i alla dess nyanser.  […]

  3. […] Det finns ingenting som betyder så mycket som att kunna hantera språket i alla dess nyanser.  […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: