Svarta tavlan – numera vit och interaktiv

andreas_skog_tv4Häromdagen fick jag uttala mig i TV4 om ny teknik i skolan i allmänhet och interaktiva tavlor i synnerhet. Jag förstod att journalisterna grunnade på om lärare inte ville använda ny teknik, om investeringarna i form av interaktiva tavlor har varit bortkastade. Som tur var visade detta första klipp på motsatsen.

Läraren är en innovatör

De flesta lärare som jag träffar i mitt arbete som IT-pedagog vill verkligen hitta nya sätt att undervisa och att nå fram till eleverna. Lärare älskar helt enkelt teknik, säg den lärare som inte sett på film, spelat upp radioprogram eller använt OH-apparaten för att förstärka och förklara? Läraren är en innovatör helt enkelt – och sunt skeptisk. Jag tror nämligen att det först är när läraren ser den praktiska nyttan med ny teknik och när man får lära sig att använda den som man kommer att lämna det gamla och fullt ut integrera det nya i undervisningen. Och det är väl ganska självklart 🙂

Se klippet här där duktiga Helena Bäcklund från Hagaskolan visar hur hon använder en SMART Board. Jag får uttala mig på slutet och jag tackar TV4 för den utmärka klippningen!

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Digital kompetens

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

