Ruben Puentedura livesänds från Umeå

MediaCenter livesänder Ruben Puentedura fredag 130426 kl 09.20 -11.30

ruben_puentedura_andreas_skogAtea arrangerar föreläsningsdagar med Ruben R. Puentedura under rubriken ”Omdefinierat lärande – en avgörande framgångsfaktor i satsningen på 1:1 i skolan” och på fredag kommer Ruben till Fridhemsgymnasiet i Umeå. Det finns fortfarande chans att anmäla sig via Ateas webbsida. MediaCenter kommer också att livesända eventet på adressen http://regionvasterbotten.se/direkt/

Så här skriver Atea:

Ruben R. Puentedura från USA är internationellt känd för sin forskning gällande en dator per elev. Puentedura förespråkar tekniken som ett betydande verktyg för att nå livslångt lärande och poängterar samtidigt vikten av att använda olika modeller, ramverk och metaforer i undervisning för att kartlägga teknikens betydelse i lärandet.

Under förmiddagen delar Puentedura med sig av sina kunskaper och erfarenheter; vi skapar exemplifierande ramverk utifrån modellerna SAMR och TPCK och vi får lyssna på metaforer vars syfte är att framhäva dessa nya pedagogiska hjälpmedels unika egenskaper. Avslutningsvis får vi höra hur vi kan omsätta dessa
ramverk i den dagliga undervisningen och hur de kan användas som praktiska verktyg i skolan och integreras i kursplanen för olika årskurser.

Agenda
09.00-09.20 Inledning och välkomna!
09.20-10.15 Ruben Puentedura
10.15-10.30 Paus
10.30-11.30 Ruben Puentedura, fortsättning
11.30-12.00 Avslutning och frågor

Tid & Plats
Datum: Fredagen den 26 april
Tid: 09.00-12.00
Plats: Fridhemsgymnasiets aula, Fridhemsvägen 2, Umeå. Parkering intill Fridhemsgymnasiet.

Vad är egentligen ett omdefinierat lärande?

Jan Svärdhagen som arbetar vid Högskolan i Dalarna har utmanat tanken på ett ”omdefinierat lärande”. Jan menar att vi först måste definiera vad lärande är, innan vi kan förstå vad ett omdefinierat lärande är.

Vi för dessa diskussioner kontinuerligt på jobbet. Lärande kontra ”digitalt lärande” och ”lärande med IT” – behövs dessa begrepp? Ja kanske just nu, inte minst för att inta en ny position i förhållande till det rådande, i förhållande till den gamla verktygslådan. Men samtidigt nej, vem kan idag tänka sig utbildning och lärande utan IT? Verktyg som verktyg, lärande som lärande, utveckling som utveckling. Men kanske kan dessa nya (IT)verktyg på ett nytt sätt kan förverkliga de visioner om konstruktivistiskt lärande som Vygotskij hade? Är det inte så att de sociala medierna är de fönster mot omvärlden som vi alltid behövt i skolan för att vi ska kunna interagera med omvärlden och kunna göra skolan relevant?

Länkar:
Dr Ruben R. Puenteduras webbplats: http://hippasus.com
Podcasts med Puentedura: http://tinyurl.com/aswemayteach
Fyllig artikel om Puenteduras besök i Malmö: http://webapps2.malmo.se/pedagogmalmo/artiklar/puentedura-malmo/
Intervju med Puentedura, Center för skolutveckling, Göteborg: http://youtu.be/k_hpPZl8wn8

Advertisements

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Lärresurser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: