Veckans YouTube: What most school don´t teach

Jag minns det som igår. Tårarna och skratten. Och då pratar vi bara om vanlig html.

webbsida andreas skog 1997Året var 1997 och Netscape Navigator Gold hade just släppts. Jag gick kursen ”Multimedia och digital läromedelsproduktion i skolan 10p” och som examensuppgift skulle man lämna in en fungerande webbsida. Ungefär samma uppgift som dagens nioåringar klarar av. Men poängen var att vi kodade i html, med texteditor och det var fantastiskt kul. Och så kom Netscape med sin Gold, som var en WYSIWYG-editor. Och vissa av mina kurskamrater grät av glädje 🙂

I min lärargärning har jag sedan lärt många ungdomar grundläggande html och det är förbluffande vilken tillfredsställelse det ger att kunna bemästra datorn, webbläsaren. Sällan har jag sett sådan koncentration, det engagerar att få vara med och skapa. Om detta handlar denna flashiga video från organisationen Code.org, morgondagens trollkarlar är de som kan skriva kod, något som de flesta skolor inte alls sysslar med.

På Code.org kan man få tips och hjälp att arbeta med programmering i skolan – väl värt ett besök!

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Digital kompetens

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

