Ska man använda Läsplattor i förskolan?

Jag  fick en förfrågan från tidningen Lärarstudenten om att vara ”för” användningen av läsplattor i förskolan. Uppdraget i sig var inte svårt, vem kan vara mot att barn lär sig på ett lustfyllt sätt, vare sig det är med hjälpa av lärplatta eller målarfärg? Om man inte har rent moraliska betänkligheter mot teknik.

Ska man använda Läsplattor i förskolan?

lararstudentenJa, självklart. Vårt uppdrag som pedagoger innebär att hjälpa barnen att utvecklas och lära genom lek och reflektion, i detta uppdrag är läsplattan ett utmärkt verktyg.

Läsplattan, eller hellre lärplattan, är den första apparat som är anpassad för mobilt lärande. Lärplattan är billigare och mer mobil än en dator, kan mer än en kamera och fungerar bättre för presentation och samarbete än en telefon.

I nuet kan barnen dokumentera, filma, fota, skriva och spela in ljud. De kan kommunicera med andra – kanske ett videosamtal med tandläkaren! Barnen kan leka och skapa tillsammans, lärplattan är ett digitalt papper.

Via lärplattan kan barnen presentera vad som händer på förskolan och reflektera över vad de gjort tillsammans. Den digitala portfolion som växer fram i samspelet med en pedagog kan barnen dela med vänner och släktingar i hela världen.

Med ett genomtänkt syfte är det lika självklart att använda en lärplatta i förskolan som LEGO, hink och spade eller fingerfärg.

Waldorfpedagog var emot läsplattor i förskolan

Jag hade ingen aning om vem som var emot, men efter att ha läst tidningen så förstår jag att motståndet handlade just om moraliska betänkligheter. Örjan Liebendörfer som skriver på Waldorfbloggen menar att

Den fria leken, utevistelse, skapande med äkta material, närkontakt med elementen och efterhärmning har visat sig vara en utmärk väg för förskolebarnet. Vad ska med läs/lärplattan göras bättre?

Jag tycker också att ”närkontakt med elementen” är viktigt, att känna på jord och vatten kan aldrig jämföras med att se på en digital bild av detsamma, däremot anser jag inte att det är moraliskt fel att också använda lärplattan. För att förstå Liebendörfers text måste man läsa den i en religiös kontext. Waldorfskolorna drivs utifrån antroposofin som bygger på budskapet från Rudolf Steiner. Enligt Steiner är det vår uppgift som pedagoger att vara andliga vägledare för barnen och ordet ”efterhärmning” är centralt för att utveckla en god andlig människa.

De krafter som du hämtar fram ur barnet omkring dess sjunde år, som du använder för att lära barnet teckna och skriva, de sänds egentligen till dig från den andliga världen.
(
Ur boken Människokunskap genom meditativt arbete av Rudolf Steiner.)

Antroposofi betyder andevetenskap och tanken på reinkarnation gör att det är viktigt att utveckla människans aura, det meditativa sinnelaget störs av många olika intryck i tidig ålder. Denna tanke tar sig uttryck i att man ogärna vill använda böcker på waldorfförskolor och på Waldorfbloggen argumenteras också för att blyertspennan hämmar den kreativa utveckling upp till årskurs fem. Detta kan i sig uppröra, men jag tar främst avstånd från de andliga argumenten som ligger bakom.

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , , ,
Publicerat i Personligt, Digital kompetens

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

%d bloggare gillar detta: