Nätverk är livsviktiga för lärande

Hur ser ditt nätverk ut? Om frågan hade ställts för tjugo år sedan hade svaret garanterat varit annorlunda än idag. Kanske det hade handlat om dina studiekamrater, arbetskamrater och din familj, hade vi frågat för hundra år sedan kanske det hade varit människorna i byn, men viktigt har nätverk alltid varit.  Om vi räknar med de två största sociala nätverken på webben, Facebook och det kinesiska nätverket Qzone, är nära en och en halv miljard människor engagerade i dessa nätverk, var femte människa på planeten Tellus. En tanke nästan svår att greppa, men kanske ändå inte så konstig, jag tror att det är högst mänskligt att nätverka, vi människor behöver varandra.

Nätverken påverkar lärandet

Mitt nätverk består av både personliga och professionella kontakter, den väv av människor som jag interagerar med via webben och i det fysiska rummet. Jag tror, jag vet, att mitt liv och mitt lärande påverkas av mitt nätverk. Våra elever ingår också i nätverk, och därmed uppstår frågan hur utnyttjar vi elevernas nätverk i skolan, i undervisningen, i lärandet? För om vi ser eleven och elevens nätverk som en möjlighet blir fler elever och fler nätverk mer möjligheter! Och om vi inte utnyttjar elevens nätverk? Då alieneras eleverna från verkligheten och vi får kämpa i motvind för att engagera eleverna. Men, jag tror att alla lärare vill att eleverna ska lära sig för livet, jag tror att vi delar uppfattningen att lärande sker i samspel med andra, i brytpunkten mellan min uppfattning och andras syn på saken, i detta nätverkens tidevarv har vi bättre möjligheter än någonsin att förverkliga detta.

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , ,
Publicerat i Sociala medier

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

