Touchgraph visualiserar ditt nätverk på Facebook

 

Ditt nätverk på Facebook indelat i olika kluster

En mycket intressant tjänst som visualiserar ditt nätverk på Facebook är Touchgraph. I Touchgraph kan man dela in sina kontakter i olika kluster och det är nästan spöklikt hur väl de olika klustrens stämmer överens med verkligheten baserat på hur olika kontakter är länkade till varandra. Man kan bestämma hur många vänner som ska finnas med i bilden och hur många kluster man vill dela in vännerna i. I min bild har jag valt tio kluster och jag kan tydligt se att de blå kontakterna alla arbetar på min förra arbetsplats Midgårdsskolan, medan de lila kontakterna är klasskompisar från förr, de har väldigt få kopplingar till mitt övriga nätverk, men mellan dessa få kontakter finns det kopplingar.

Dina kontakter rankas

Touchgraph rankar också mina kontakter och min fru är tack och lov min närmaste kontakt, trots att hon inte är så aktiv på Facebook, troligtvis beroende på att vi har flest gemensamma vänner. De sociala nätverken har ju annars ett stort problem när det gäller att dela in våra vänner på ett liknande sätt som verkligheten. Jag har tidigare skrivit om att Facebook inte skiljer på vänner och vänner, men nu kan man i Facebook dela in vännerna i ”Grupper” som man kan välja att lyssna på och välja att posta till och i Google+ finns det ”Ringar” där man lägger till kontakter utifrån olika, oftast professionella, uppgifter och intressen.

Hur delar du in dina vänner?

Vad är dina bästa tips för att dela in dina vänner i dina sociala nätverk? Hur gör du för att posta olika saker till olika grupper? Tycker du att det spelar någon roll att alla får veta allt som du skriver? Och hur går det till när Facebook väljer ut vem du får lyssna till?

Läs mer på DN: Så använder Facebook din information

 

 

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Sociala medier

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

