Vad är det som är bra med iPad i förskolan?

Jag arbetar på MediaCenter i Västerbotten och vi har under våren mött och introducerat över hundra förskolepedagoger i hur man använder iPad som ett verktyg för lek och lärande. Idag var jag själv med på en introduktionskurs för att lära mig och vara med och möta behovet av utbildning i höst.

Vad är det som är bra med iPad i förskolan?

Det är alltid svårt att uttala sig om nya verktyg, i synnerhet när det gäller verktyg i en pedagogisk kontext, men det finns vissa uppenbara fördelar med en läsplatta.

De är lätta att förstå

Alla kan använda en iPad, det krävs ingen förkunskap, inte ens läskunnighet är ett krav. Ingen inloggning, inget starta och stäng av, bara en sådan sak gör ju att man tjänar flera arbetsdagar per år jämfört med en dator.

De tar liten plats och batterierna håller länge

Batteritiden för en iPad håller en hel dag, minst, en dator med motsvarade egenskaper kostar tre gånger så mycket, men tar dessutom större plats.

De är lätta att samarbeta med

Med en iPad har vi ett digitalt papper som man kan se på och arbeta med tillsammans, det är också därför som många säljare och konsulter vill använda iPads i kundmöten, man slipper laptopväggen som annars skiljer oss åt. Att man slipper locket gör också att iPaden bli mindre ömtålig och att man alltid har med sig tangentbordet när man behöver det.

De möjliggör mobilt lärande

Handen på hjärtat, hur många förskolor tar med sig datorn ut i skogen? Eller på studiebesöket? Kanske kameran, men datorn är trots allt för stor och besvärlig för att hantera i fält, i synnerhet av förskolebarn. Läsplattan är egentligen den första apparaten som verkligen möjliggör mobilt lärande, där och då kan man dokumentera, filma, fota, skriva och spela in ljud. Jämföra med andra och publicera på Internet relativt enkelt. Och jämfört med telefonen är den mycket bättre på att presentera det arbete man gör tillsammans.

Och det här var de rent uppenbara fördelarna med maskinen som sådan, sedan beror det ju alltid på hur man som pedagog använder den och vilka applikationer som man fyller plattan med. Olika applikationer är givetvis olika bra och många är bara gammal skåpmat förpackade i nytt säljbart format. Självklart är inte den bästa appen släppt ännu, men jag tycker inte att vi kan vänta på den, vi måste ju börja testa nu. Och vilket engagemang pedagogerna visar när de botaniserar bland programmen på iPaden 🙂

Med ett genomtänkt syfte är det lika självklart att använda en iPad i förskolan som LEGO, hink och spade eller fingerfärg. Läs gärna mer på MediaCenters hemsida och håll ögonen öppna för höstens kurser– alltid gratis för pedagoger i Västerbotten.

Advertisements

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Digital kompetens
One comment on “Vad är det som är bra med iPad i förskolan?
  1. Anita Emtén skriver:

    Hej Andreas! Jag är ute efter en lärare som kan uttala sig positivt om läsplattor i förskolan. Kan du tänka dig att göra det kontakta mig snarast i så fall 🙂 MVH Anita Emthén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: