Din blogg betyder mycket

En liten blogg som min och en liten blogg som din kan betyda mycket! 2012 snittar min blogg på ca 80 sidvisningar per dag, det var inte så mycket, kan någon tycka Men – om inläggen når målgruppen är det en enorm framgång, tänk om jag kan få ge tips till 50 mattelärare på en och samma dag, det vore ju helt fantastiskt. För att nå ut och nå ut till rätt målgrupp behöver man nischa bloggen, ha en åsikt och nätverka.

Nischa bloggen

Skriver man en blogg som handlar om det man kan eller gör är det viktigare att försöka hålla en god kvalitet och skriva och ha ett relevant innehåll än att posta ofta om allting. Min blogg riktar sig främst till lärare som är intresserade av att använda IT i sin undervisning och kanske i synnerhet matematikundervisning, jag skriver också ganska mycket om sociala medier och lärande. Kanske skulle jag behöva nischa mig mer för att bli riktigt relevant. Jag tänker mig att lärare sparar mina tips för framtida bruk, kanske bokmärker man en sida eller väljer att följa mig på Twitter eller Facebook. Som verksam lärare hinner man inte smälta så många tips per vecka, bättre då att de är bra.

Ha en åsikt

Även om man skriver en professionell blogg blir den väldigt tråkig om man inte har en åsikt. Som en del av ditt digitala avtryck på nätet är det viktigt att du vågar argumentera för det du tror på och på så sätt skapa en bättre värld. Kanske låter det storvulet, men engagemang och patos smittar – och gör att dina inlägg delas. De inlägg där jag uttrycker en stark åsikt är ofta de mest delade på Twitter.

Nätverka

Dela, dela, dela. Och länka, länka, länka. Ett inlägg utan länkar är som en återvändsgränd, man kan inte gå vidare. Genom att dela med dig får du tillbaka, genom att kommentera kommer andra att kommentera dina inlägg, genom att länka kommer andra att länka till dig och dessutom ger du läsaren möjlighet att fördjupa sig i ämnet som du skriver om och bilda sig en egen uppfattning. Och Google älskar när du länkar och delar, det påverkar din status i sökhiearkin. Se också till att koppla bloggen till något annat socialt nätverk, t ex Twitter, där kan informationen om ett välskrivet inlägg i en aktuell fråga sprida sig blixtsnabbt.

Och bilden? ”You can share” AttributionNoncommercialShare Alike Some rights reserved by Kalexanderson

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Personligt, Sociala medier
One comment on “Din blogg betyder mycket
  1. […] on andreasskog.wordpress.com Share this:TwitterFacebookLike this:GillaBli först att gilla denna […]

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

