Veckans Youtube: Fredrik Härén om kunskap

Fredrik Härén är ännu en god föreläsare som jag har inspirerats av inför mina egna föreläsningar om Framtidens lärande. Fredrik har skrivit sju böcker och talat tusentals gånger om kreativitet över hela världen.

Sverige anses ofta ha en välutbildad befolkning. Men hur mycket vet vi egentligen om världens två största länder, Kina och Indien? I allmänhet inte så mycket. Det menar i alla fall Fredrik Härén i ett föredrag från Kunskapens dag 2007.

Fredrik driver tillsammans med sin tvillingbror Interesting.org som arbetar med kreativitetsutveckling.

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Veckans Youtube
3 comments on “Veckans Youtube: Fredrik Härén om kunskap
  1. svenstefjorg skriver:

    Kan man egentligen förvänta sig att vi ska veta mer om en sluten nation som KIna?
    Situationen skulle kunna förbättras med en radikal förändring av den i allt väsentligt förlegade undervisning som idag bedrivs i våra skolor.
    Bort med läroböckerna och in med något helt annat: låt elevernas nyfikenhet, vetgirighet och frågor få ta plats och låt dem med hjälp av IT söka information som besvarar deras frågor och låt dem få förädla denna information till kunskap som de kan dela med sig av till andra. Skapa ett frihetsutrymme i skolorna där eleverna aktivt får ta ansvar för sitt lärande och där de tillsammans med lärarna utvecklar sitt vetande och sitt kunnande. Detta om något skall utgöra själva essensen i den framtida skolan, som får lärarna att växa och eleverna att trivas. Svårare än så behöver det inte vara!

    • Andreas Skog skriver:

      Det ligger mycket i vad du säger Stefan. Min erfarenhet är dock att det är ett stort steg att helt plötsligt ”stå på egna ben”, det kräver mycket av läraren när man ska arbeta med IT, man behöver vara trygg, både i sin roll och i sitt ämne. Detta kan ge effekten att en del unga lärare är till synes mer konservativa än äldre mer mogna lärare 🙂

      • svenstefjorgberg skriver:

        Tackar för svar Andreas!
        Håller helt och hållet med om att det krävs mer av såväl lärare som elever innan steget kan tas.
        Därför har jag i mina tidigare artiklar och böcker varit noga med att framhålla betydelsen av att påbörja inskolningsarbetet redan på lågstadiet. Men att stimulera elevers nyfikenhet och frågvishet kan dock knappast innebära någon speciell utbildning vad lärarna beträffar. Ett problem är att all verksamhet tycks gå mot alltmer styrning och reglering vilket i sin tur innebär ett allt mindre utrymme för det pedagogiska utvecklingsarbetet. Ett annat är att skolan alltjämt tycks prioritera minneskunskaper till följd av det ökade kravet på utvärdering och betygsättning. Vore det inte på tiden att man i undervisningen även förstår att värdesätta kunskaper av typen förståelse, färdighet och förtrogenhet? Och vore det inte dags att äntligen utbilda dagens elever i ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt i stället för att traggla lätt mätta minneskunskaper som de kanske sällan eller aldrig får någon användning av? Eller varför inte som Fredrik Härén uppmanar till satsa mer på kreativitet i skolan? Vad det än handlar om för kunskaper eller inlärningsmetoder så gäller det att börja så tidigt som möjligt. Det antar jag att du kan hålla med om eller hur Andreas?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

%d bloggare gillar detta: