Utan ett klassrum på nätet är det kört

Some rights reserved by Gerry Slabaugh

Minns du hur det såg ut i ditt lågstadieklassrum? Din lärare hade satt upp färgglada bilder av bokstäverna och siffrorna på väggen. Kanske hade läraren också tagit dit möbler och blommor, och givetvis hängde också barnens alster uppe för att påminna om den utveckling som hela tider sker i ett klassrum. Kanske fanns det också något instrument i klassrummet, eller åtminstone en radio.

Och minns du hur det såg ut på högstadiet, eller gymnasiet? Det mysiga hemklassrummet var ett minne blott och de flesta rummen var kala och opersonliga, snacka om torftig lärmiljö :-).

Lärmiljöns utformning kan jämföras lärarens möjligheter att äga tiden, ta ut svängarna och själv bestämma över lärandemiljön. Ofta minskar denna möjlighet ju längre upp i utbildningssystemet man kommer och på universitetet är det värst, hundratals i samma, opersonliga rum.

Bloggen är lärarnas eget rum

Många lärare som jag träffar tycker att bloggen har blivit deras andningshål, äntligen får de inreda som de vill, smaklöst eller smakfullt. Läraren inreder med sina personliga tankar, sin kunskap och sina utvalda länkar och leder på så sätt arbetet i detta rum. Här finns möjlighet för eleven att stanna till även utanför lektionstid och arbetar läraren ofta med samma elever kan läraren att låta elevernas arbete smycka väggarna så att hela världen kan ta del av progressionen i klassrummet.

Bloggen är en digital mötesplats

Eleverna är på nätet nästan hela tiden och i skolor som satsar på en dator per elev gäller det i skolan också. Då måste det finnas en digital mötesplats, finns det ingenstans att träffas på nätet kan en 1:1-satsning i värsta fall leda till merarbete och frustration istället för att lyfta verksamheten och vara en språngbräda in i ett nytt socialt lärande. En mattelärare som jag träffade vittnade om att hans elever drog en lättnadens suck när han började blogga, äntligen kunde de lätt nå lärresurserna via datorn istället för att få ett papper(!) med länkar.

Lärarna behöver ta kommandot över nätkulturen

Utan digital mötesplats och strategier för digitalt lärande etablerar eleverna en användarkultur på nätet som är rationell för dem. Givetvis vill man vara social och umgås med sina vänner i spel eller nätgemensker, sådana är vi allihopa.

Lärande i det digitala rummet kräver tydlig styrning och utmanande uppgifter. Lärarna behöver med sin kunskap om läroplanens mål ta ut riktningen och lära eleverna hur de kan lära med hjälp av internet och socialt nätverkande. Det går inte göra på annat sätt än att själv hoppa ut i floden – annars kommer många elever att flyta iväg åt fel håll, kanske till och med drunkna i all information…

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Digital kompetens
2 comments on “Utan ett klassrum på nätet är det kört
  1. […] projektbloggar och grupper som samarbetar i ett bloggverktyg. Bloggen har på ett sätt blivit förskollärarna & lärarnas alldeles egna rum som samtidigt ger utrymme att vara en digital […]

  2. […] skolarbeten på nätet med hjälp av bloggverktyget WordPress. Jag har tidigare skrivit att det är kört om du inte har ett klassrum på nätet, och med detta menar jag att det är så viktigt att vi har en digital mötesplats nu när eleverna […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: