Webbsänd föreläsning om Sociala medier v44

Vecka 44 närmar sig med stormsteg och även i år kommer vi på MediaCenter att erbjuda kompetensutveckling kring IT i skolan. Tisdag 1 november kommer jag att hålla en webbsänd föreläsning om Sociala medier i skolan på Umeå universitet. Under eftermiddagen kommer vi att ha workshop om att blogga med hjälp av WordPress.

I år håller vi till i föreläsningssal N300 i Naturvetarhuset så att alla ska få plats, vi webbsänder också föreläsningen och vill du vara med så anmäler du dig på den anmälningswebb som Regionalt Utvecklingscentrum vid Umeå Universitet satt upp. Jag kommer att skicka ut en del material inför föreläsningen till dem som anmält sig i förväg. Min kollega Lena Danielsson kommer på MediaCenter att handleda mindre grupper av lärare som vill lära sig mer om Tidsenliga lärverktyg. Läs mer och anmäl dig innan platserna tar slut!

Innehållet i föreläsningen

Ni som har hört mig förut har fått en översikt över hur sociala medier kan användas i undervisningen, nu har jag tänkt vara grundligare och också födjupa mig lite kring hur de olika sociala nätverkstjänsterna fungerar. Givetvis kommer jag att lägga en pedagogisk aspekt på allt.

Till att börja med vill jag ge en bakgrund till barns och ungas nätanvändande, jag vill belysa på vilket sätt sociala medier kan ta tillvara elevernas engagemang och lusta att lära. Sedan kommer jag att gå vidare med en genomgång av ett par populära sociala nätverkstjänster.

Facebook
Hur fungerar Facebook? Vad innebär den nya profilen och hur kan man tänka om man vill arbeta med Facebook i skolan?

Youtube
Bakgrund och översikt, hur kan man starta ett Youtubekomto i skolan? Vad bör man tänka på? Hur kopplar man ihop Youtube och Facebook?

Twitter
Vad är och hur fungerar Twitter? Vem finns på Twitter och hur kan man hitta människor att följa?

Wikipedia
Hur fungerar Wikipedia? Kan man lita på det som står, och hur gör man källhänvisningar till Wikipedia?

Bloggar
Hur fungerar en blogg? Hur kan jag moderera och använda en blogg i skolan?

Realtidstjänster för respons och samarabete
Jag kommer att visa exempel på hur man utan inloggning kan använda en del webbaserade tjänster för respons och samarbete.

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , , , ,
Publicerat i Digital kompetens, Sociala medier

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

