Datorn ger eleverna bättre självförtroende

Datorn ger eleverna bättre självförtroende, det hävdar forskaren Jane Brodin, professor emerita vid Stockholms universitet. Hon menar att IKT kan användas för att stödja  inkludering och ge likvärdiga möjligheter för elever med rörelsehinder i skolan. Och det är också mina erfarenheter.

IT i skolan

Under ITiS-projektet handledde jag många arbetslag och det som var allra roligast var när jag fick handleda lärare som arbetade med särskoleelever. Dessa elever fick med den nya tekniken hjälp ett språk, ett sätt att uttrycka sig och kommunicera som förut varit helt omöjligt. Med hjälp av digitalkamera och flexiboard kunde de berätta för sina föräldrar att de varit på utflykt, de kunde se hur årstiderna förändrades och de fick en livsviktig struktur på tillvaron. Det berörde mig så starkt att dessa som mest behövde tekniken ofta hade få datorer och dåliga kameror, alla heder åt deras lärare som strävade på ändå.

Alla kan bli hjälpta av IKT

En annan sak som slog mig var att de vinster som barn med särskilda behov får av att använda IKT egentligen är precis samma vinster som vi alla får av att använda IT i vår vardag. Och samma känsla fick jag nu när jag läste artikeln om att datorn ger barn bättre självförtroende. Vem behöver inte hjälp med skrivprocessen? Vilka barn behöver inte hjälp att reflektera kring sin vardag och årets växlingar? Och vem vill inte någon gång få något uppläst, eller översatt, eller förklarat av någon inspelad på film? Vem vill inte ha tillgång till världens största uppslagsverk eller har möjlighet att snabbt fråga alla sina vänner om hjälp? Vem behöver inte hjälp med struktur och vem vill inte ha personlig kontinuerlig feedback på sitt arbete?

IT i skolan är inget lyxproblem utan en fråga om att ge barnen likvärdiga förutsättningar att kunna få den kompetens som behövs för samtid och framtid. Och dessutom gör det skolan roligare!

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Digital kompetens

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

