Föreläsningar om sociala medier och digital kompetens

Just nu är det en hel del föreläsningar på gång och du är välkommen att komma med om du har möjlighet!

Barn, unga, sex och Internet

Mimerskolan i Umeå 110509 kl 16.00 – 17.00
Vid en temadag om sex- och samlevnadsundervisning ska jag föreläsa om hur vi kan hantera ungas sexuella exponering och exploatering på nätet. Vi tittar på en del webbresurser, bland annat Ungdomsstyrelsens material ”Ses offline!

Sociala medier och digital komptens

Ansia i Lycksele 110510 kl 15.45. Konferensen ”Räcker det inte med att Googla” berör frågor om digitalt lärande och skolbibliotekens roll i framtiden. Här föreläser jag om Sociala medier och hur de förändrar lärandets villkor. Följ konferensdokumentationen via konferensbloggen.

Nätkulturer

Kort föredrag 110515 kl 11.00 på Umeå Bibelcenter om vad barn och unga gör på nätet och hur kyrkan kan delta i i deltagarkulturen på Internet.

Vem är Twitterström?

Globala gymnasiet i Stockholm onsdag 110519 kl 19.00. Här deltar jag och hundratalet andra pedagoger i ett Teachmeet. Vi ska dela med oss av korta pedagogiska tips och jag kommer att berätta om hur man kan hantera den bångstyrige Twitterström – på sju minuter!

Sociala medier för lärande

Nacka torsdag 110520 kl 15.30 – 17.00. På konferensen Framtidens lärande i Nacka kommer jag att hålla i två inspirationsmöten där jag har ett kort föredrag om hur man kan lära med hjälp av sociala medier och hur deltagarkulturen på nätet formar framtidens lärande.

Sociala medier för lärande

Umeå, MediaCenter 110525 kl 14.00 – 17.00.  Jag inbjuder till alla som vill att komma och lyssna och diskutera hur vi kan använda sociala medier för lärande. Föredraget blir liknande det i Stockholm, fast längre. dessutom finns det tid för dig att kanske komma igång och twittra eller blogga. Anmäl dig och kom till oss på MediaCenter!

Barn och ungas nätkulturer

Föräldramöte i Umeå 110530 kl 18.00 där jag föreläser för mellanstadieföräldrar om hur man kan arbeta med frågor omkring nätanvändning hos barn och unga.

IT-kompetens/kultur hos Ungdomar som tillträder arbetsmarknaden – vilka
förväntningar och krav ställer det på skola och arbetsliv?

Skellefteå Kommun anordnar 15 juni en konferens om Yrkesutbildning för framtiden, här kommer jag kl 16.00 – 16.30 att hålla ett föredrag som ger en vision om hur framtidens skola ska matcha framtidens ungdomar.

Vill du att vi från MediaCenter ska komma till er skola eller kommun för att föreläsa och inspirera får du gärna höra dig!

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , , , , , ,
Publicerat i Personligt

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

