Jamie’s Dream School

Jamie Oliver kände sig enligt utsago besviken av det engelska skolväsendet, nu som trettiofemåring vill han skapa sin egen drömskola, fylld av kända auktoriteter inom olika ämnesområden. Inte nödvändigtvis lärare, men människor med stor kunskap och pondus. Allt sänds i TV förstås (Jamie’s Dream School Channel 4) och upplägget är inte olikt den svenska tv-serien Klass 9A. Eleverna har sina problem, men blir peppade, utmanade och väckta av engagerade, kunniga vuxna. Gripande aha-upplevelser låter inte vänta på sig, eleverna når nya höjder med hjälp av ”superpedagogerna”.

Låter jag raljant? Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka, varken om klass 9A eller om denna ”Dream school”, jag har inte heller sett mer än något avsnitt. Men, jag tror faktiskt att läraren är av allra största betydelse för att skapa en god lärandesituation för eleverna. Jag tror också att det betyder något om man delar det från sitt hjärta och om man har praktisk erfarenhet av någonting. Och jag tycker faktiskt att ledarrollen som läraren har i klassrummet alltför länge undervärderats till förmån för planlöst letande efter kunskap, i bästa fall med hjälp av läromedel.

Jag kan också bortse från de konstruerade situationer som tv-regissören ordnat till, den korta tid som lärarna i fråga måste engagera sig och den ovanliga förväntan som ändå ligger till grund för ovanligt bra resultat. Jag kan lägga undan alla dessa invändningar och njuta av mänskliga möten som skapar magi.

Hur ser din drömskola ut?

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Personligt

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

