Jag är just nu i Storuman och Tärnaby för att stödja kommunens arbete med PIM. PIM är en mycket bra satsning från skolverket för att ge pedagogerna i skolan praktisk IT- och mediekompetens. Mer än 90 000 lärare i Sverige har startat och utbildningen ger många goda spinoff-effekter. Jag har sedan jag började på MediaCenter arbetat för att alla kommuner i Västerbotten ska arbeta med PIM då jag vet att det fungerar som en hävstång i skolutvecklingsarbetet.
- PIM-kunskaperna ger pedagogerna en ny metodisk repertoar, nya sätt att arbeta med lärande, något som gör lärandet mer relevant.
- Lärare känner yrkesstolthet och glädje när de får skapa med hjälp av IT. Lärare är kreativa och välutbildade, de skapar ofta material av god kvalitet.
- PIM påskyndar digitaliseringen av skolan som personliga lärardatorer och trådlösa nätverk då lärare och skolledare ser behovet av en god IT-infrastruktur
- Arbetet med administration och kommunikation effektiviseras och hanteras mer professionellt som i alla andra yrken
- Den uppkopplade skolan lär sig mer, behöver arbeta mer med digital kompetens och kan påverka samhället i större omfattning
Förra året på konferensen Framtidens lärande visade Michael Iselow en karta över PIM-sverige. Det såg ganska vitt ut i Västerbotten, givetvis beroende på våra stora avstånd, men sedan dess har nästa tio kommuner startat sin PIM-resa. De kommuner som har arbetat med PIM eller kommer att göra det under det närmaste året är följande: Umeå, Skellefteå, Vindeln, Vännäs, Lycksele, Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Åsele, Nordmaling och Malå. Hurra, säger jag!
[…] hjälpte två av länets inlandskommuner, Dorotea och Åsele, att påbörja respektive avsluta sin PIM-utbildning där tålmodiga pedagoger strävar framåt och trotsar problemen som ofta är av teknisk, […]