Utveckla matematikundervisningen med digitala lärresurser

Digitala webbaserade lärresurser för Matematikundervisningen


Matematik handlar både om förståelse och om färdighet. Då många digitala resurser handlar om färdighetsträning krävs därför ett medvetet användande för att de ska bidra till individualisering och att utveckla de matematiska kompetenser som kursplanen i matematik beskriver.

Matematiska förmågor som beskrivs i kursplanen

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
  • använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp, välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
  • föra och följa matematiska resonemang, och
  • använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Enskilt arbete i läroboken dominerar undervisningen

Den nationella utvärderingen 2003 och skolinspektionens utvärdering 2010 visar att ämnet matematik uppfattas som svårt, att eleverna ofta arbetar enskilt i läroboken och att lärarna i många fall saknar kunskap om målen för undervisningen. Detta leder till att elever som klarar av att organisera sitt arbete räknar många uppgifter, men att utmaningar, det matematiska samtalet och därmed den matematiska relevansen uteblir.

IT används inte i matematikundervisningen

Skolverket har under 2009 undersökt användningen av IT i skolan och ämnet matematik sticker ut som ett ämne där man inte använder sig av IT, varken på grundskolan eller på gymnasiet. Docent Thomas Lingefjärd hävdar vidare att Sverige är sämst i Europa på att använda IT i matematikundervisningen.

Frågor

  • Vad innebär individualisering i matematikundervisningen för dig och vad är viktigt att överväga när man väljer ett visst arbetssätt?
  • Hur ser du på läromedlets betydelse för undervisningen i matematik?
  • Hur kan digitala lärresurer stödja utvecklandet av de olika matematiska förmågorna?
  • Vilka orsaker finns det till bristande motivation hos eleverna?
  • Hur skapar vi en lärande miljö som främjar eleverna tilltro till det egna lärandet?
  • På vilket sätt kan vi i matematikundervisningen ta vårt ansvar för att eleverna utvecklar en digital kompetens?
Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Lärresurser, Matematik
One comment on “Utveckla matematikundervisningen med digitala lärresurser
  1. […] Utveckla matematikundervisningen med digitala lärresurser En kort genomgång av hur det ser ut idag och vilka utvecklingsmöjligheter som finns om man använder digitala lärresurser. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: