Det finns fler facebookanvändare i Egypten än i Sverige!

I dessa dagar kan man inte låta bli att fundera över det som händer i Egypten. Det är för tidigt att utvärdera vilken roll de sociala medierna har haft men det är ju tydligt att regimen har förstått att människor försöker förmedla det som sker via Internet, att stänga ner nätet verkar dock väldigt kontraproduktivt. Jag läste om en svensk aktivistgrupp som tillhandahöll telefonnummer så att man kan komma ut på nätet via modem, jag kan bara le när jag minns tjutet och pipet som föregick uppkopplingen:-)

I allafall kan det vara intressant att se på Egyptens Facebookstatistik. Hur många användare trodde du fanns i Egypten? En miljon? I ärlighetens namn ska väl sägas att jag inte visste att det bodde mer än 82 miljoner människor i landet förrän jag googlade detta, men det finns faktiskt fler facebookanvändare i Egypten än i Sverige! Hela 5,2 miljoner Egyptier finns på Facebook (i Sverige ca 4 miljoner) och hälften av dessa är mellan 18-24 år. Penetrationen bland befolkningen är låg förstås, ca 6%, men bland de som är online ligger penetrationen på 30%. Intressant – eller hur?! Det är så intressant med statistik helt enkelt.

Och för övrigt hoppas jag på en oblodig upplösning där Husni Mubarak avgår och demokratiska krafter kommer till makten.

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Sociala medier

Kommentera

andreas skog nätkärlek
Arkiv

