Facebook skiljer inte på vänner och vänner

Det finns en uppsjö av olika verktyg för att beskriva hur de sociala nätverken på nätet ser ut, även de personliga. Jag har just tillåtit Facebookapplikationen TochGraph att få tillgång till min personliga information och den har gjort en fin graf över mina hundra närmaste vänner och sorterat dem i olika nätverk, visst är det ganska vackert?

Facebook skiljer inte på vänner och vänner

Ett problem med sociala medier som Facebook är att de inte skiljer på vilka som är mina nära vänner och vilka som är ytligt bekanta. Enligt Paul Adams som forskar om användarupplevelser på Google så har vi ungefär tio personer som vi har starka band till och bryr oss mycket om. Ungefär 150 personer håller vi oss uppdaterade med och sedan har vi en varierande mängd tillfälliga kontakter. Den genomsnittlige användare på Facebook har ca 130 vänner och kommunicerar med ca tio av dem, ändå är alla lika viktiga i vänner-listan.

Morgondagens sociala nätverk måste därför designas för att likna det verkliga livet på ett bättre sätt, men jag är också av uppfattningen att vi i framtiden kommer att samarbeta allt med med personer som vi aldrig träffat i den fysiska världen, särskilt i våra professioner.

Läs mer:
Designing for Social Interaction Strong, Weak, and Temporary Ties

http://www.dn.se/insidan/sociala-monster-pa-natet-som-anonym-kan-man-agera-mer-spontant-1.1216428


Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Sociala medier
One comment on “Facebook skiljer inte på vänner och vänner
  1. […] att dela in våra vänner på ett liknande sätt som verkligheten. Jag har tidigare skrivit om att Facebook inte skiljer på vänner och vänner, men nu kan man i Facebook dela in vännerna i ”Grupper” som man kan välja att lyssna […]

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

