Ungdomskultur på nätet

Vad gör ungdomar på nätet?

”IT-pedagog Andreas Skog berättar om kulturen på Internet och berör frågor om sociala medier, identitetsskapande och exploatering. Tillsammans med ungdomar från Renforsskolan får du pröva på att ladda upp film till Youtube, besöka Facebook och blogga.”

Visst låter det intressant?! Texten är hämtad från annonsen för en Kultur-, hälso- och fritidsmässa i Vindeln där jag bland annat får sällskap av Heidi Andersson, armbryterskan från Ensamheten. Idag lördag styr jag kosan mot Vindeln – igen. Det blir sjunde gången denna termin som jag åker till Vindeln och det är roligt att se hur det lärarna – och eleverna – och rektorerna arbetar för att öka den digitala kompetensen. Vi har arbetat med föreläsningar och workshops kring PIM, skolverkets material om praktisk IT- och mediekompetens. Alla pedagoger i Vindeln har nu startat med PIM-utbildningen. Vi har också undersökt hur man kan arbeta med interaktiva skrivtavlor.

Föräldrarna

De flesta medieformer är modererade av vuxna, det gäller tv, spel och film. Det finns åldergränser och rekommendationer, men inte när det gäller Internet. I och med att debutålder för internetanvändarna är under fyra år i Sverige behövs ett samtal om identitetsskapande och nätet. I arbetet med IT i skolan är det viktigt att föräldrarna också förstår hur man kan lära med hjälp av Internet, vilka möjligheter och risker som finns, därför hoppas jag att det kommer många nyfikna vuxna idag. Och det kan hända att jag uppdaterar bloggen bara för att visa hur det fungerar!

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Unga och nätet
2 comments on “Ungdomskultur på nätet
  1. Linda Karlsson skriver:

    Känner att jag är novis på detta område och barnen blir äldre. Sonen vill ha en egen dator och jag är tveksam. Känns som att det blir svårkontrollerat. Kan du inte bistå skolans föräldrar, kanske en föreläsning om faror och konkreta tips på förhållningssätt. Hör med Lena!!

    mvh
    Linda

    • Andreas Skog skriver:

      Ja, visst kan jag det!
      Jag tror att det behövs ett samtal om nätet varje år på en skola. Nya fenomen dyker upp och situationerna ser olika ut för olika åldrar. Det viktigaste är ändå att bygga in något förtroende i datoranvändandet, kanske kan man när de är mindre bestämma vissa tider och bestämma en prioriteringsordning tillsammans.

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

