Samma lön som statsministern?

Nyss hemkommen från Vilhelmina i Norrlands inland har jag en hel del reflektioner. Jag hade som uppdrag att visa resurser kring IT i matematikundervisningen och jag mötte intresserade och tacksamma pedagoger som verkligen ville utveckla skolans verksamhet, men som också lider av den åderlåtning som skolan varit utsatt för under en längre tid. Och då menar jag inte speciellt Vilhelmina.

En av lärarna jag mötte hade enligt egen utsago samma lön som statsministern i början av sin bana i slutet på sextiotalet, idag har Fredrik Reinfeldt 131 000kronor i månaden, min lärarkollega har knappt haft någon reallöneökning alls. Kanske statsministern hade för lite då, men idag är det i allafall tvärtom.

I skolan fanns den nya tekniken

Hon berättade också om att det var i skolan som det hände på den tiden. DÄR fanns den nya tekniken, TV-apparaterna, Tandbergbandspelarna, OH-apparaterna och kartorna. I skolan bjöds eleverna på det bästa och det signalerade hur viktigt det var med skola och utbildning.

Går man ännu längre tillbaka kan man se att kyrkan var kulturbäraren nummer ett, där möttes man av levande musik och konst. Idag är det annorlunda, varken kyrkan eller skolan presenterar längre sitt budskap på ett samtida sätt. Det finns lite pengar sägs det, men barnen är ju framtiden och skolan är en framtidsfabrik, hur kan vi spara på framtiden?

Om jag hade all makt

Röster må höjas att pedagogiken inte är beroende av tekniken, men att gå till skolan ska väl inte var som att gå till ett illa renoverat museum? Nej, om jag hade alla makt och alla pengar skulle jag utrusta varje unge med en smartphone med kamera,  varje lärare med en dator, varje klassrum med en interaktiv tavla och  internetuppkoppling och varje skola bör också ha videokonferensmöjligheter för att kommunicera med omvärlden. Då kan pedagogen ägna sig åt att skapa bra lärandesituationer och erbjuda det bästa för barnen. Mer tid skulle ägnas åt att hjälpa barnen att strukturera sin egen lärandemiljö och att lära dem att lära sig med hjälp av informationstekniken.

Och givetvis behövs allt det där andra också, kanske framförallt passionen för barn och ungdomar, men den finns redan –  annars skulle väl ingen vara lärare längre?

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with:
Publicerat i Personligt
2 comments on “Samma lön som statsministern?
  1. Fru Engström skriver:

    Ja! Jag röstar på dig. Skolans genomslagskraft är enorm. Om skolan var rustad – fatta vilket framtidsscenario. Det bästa till varje barn i Sverige – skolan träffar a.l.l.a.

  2. Andreas Skog skriver:

    Alla är ett härligt ord!

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

