Distansföreläsning kan vara bättre

I juni behagade den isländska vulkanen Eyjafjallajökull att spy ut aska och hindrade därför matematikern Thomas Lingefjärd att komma upp till Umeå för att föreläsa om Matematik och det nya medialandskapet. Riktigt roligt för oss som twittrar är att man kan följa både vulkanen (twitter.com/eyjafjalla) och askmolnet (twitter.com/theashcloud) på twitter. Hur som haver bestämde vi oss för att genomföra dagen ändå. Samlade var mattelärare från Vilhelmina, Åsele, Malå, Robertsfors och Umeå och vi använde oss av följande utrustning:

1) Bärbar dator med inbyggd webbkamera. Med hjälp av denna dator kunde vi kommunicera med Tomas via Skype, han såg och hörde oss och vi såg och hörde honom.
2) Projektor och högtalare kopplade till datorn för att förmedla bild och ljud från föreläsaren.
3) Ytterligare en dator och en projektor som visade Tomas föreläsningssidor och bilder, vid sidan av föreläsningsskärmen.
4) Dokumentkamera där man kunde visa hur man manövrerar i iPhoneappar som man kan använda i undervisningen. Denna kamera var kopplad till samma projektor som den första datorn.

Initialt såg mina tillresta gäster lite besvikna ut när de fick höra att Thomas inte kunde komma, men efter föreläsningen på två gånger en timme, med kaffepaus i mitten var alla mycket nöjda.

Vad är bättre med distansföreläsningar?

Distansföreläsningar kan spara tid, miljö och pengar. Med god struktur och relevanta föreläsningar, gärna med en föreläsare som man har en relation till kan föreläsningen vara nog så bra som live. Om man dessutom spelar in föreläsningen men Bambuser eller Ustream kan man se på den efteråt. På så sätt kan man lyfta ut vissa saker som sagt och reflektera på ett sätt som är svårare om man inte spelar in. Det är ju också viktigt att man tillåter paus och tvåvägskommunikation under själva föreläsningen.

Tyvärr spelade vi inte in denna gång, men du kan ladda ner Thomas Lingefjärds pdf-dokument Matematics Education in the new media world. Och läs gärna mer om mina bloggposter om varför vi behöver använda digitala lärresurser i matematikundervisningen.

Annonser

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: ,
Publicerat i Digital kompetens
One comment on “Distansföreläsning kan vara bättre
  1. […] 27, 2010 It förändrar verkligen  hur vi lär oss! I ett tidigare inlägg vurmade jag jag för distansföreläsningar och nu sitter jag och fascineras över världens största skola som är helt Youtube-baserad. Salman […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: