Använd bloggar i skolan

Jag har lyssnat på en podcast där Kristina Alexandersson, lärare och bloggare intervjuas om hur blogga kan användas i undervisningen och det är mycket inspirerande att höra om hennes resa in i bloggvärlden. Hon grävde där hon stod, det vill säga utifrån sin profession, hon gav råd och feedback till eleverna via sin blogg, http://www.kristinaalexanderson.se/

För att få eleverna att börja blogga gav hon dem tydliga instruktioner och gjorde sig själv till tydlig mottagare. Bloggarna organiserades så att alla kunde läsa, men bara elevgruppen kunde bidra med kommentarer för att hålla innehållet relevant. Många föräldrar upptäckte via bloggarna på vilket sätt skolan och Kristina var aktiva och deltagande. Det blir som en fönster in i skolvärlden, man kan se arbetet under utveckling, själva processen.

När det gäller att bedöma det gemensamma kunskapandet låter Kristina eleverna ofta sammanfatta bloggsamtal för att kunna se vad eleven förstår av bloggsamtalet.

Kristina är ingen tekniknörd och försäkrar att alla som kan använda MS Word också kan använda WordPress. Och jag håller med! Lyssna, bli inspirerad och börja blogga!

En podcast är en webbradiosändning. ”På tal om” är en blogg och podcast om allt som har med utbildning, lärande, IT, spel och näraliggande områden att göra.

Advertisements

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Sociala medier
2 comments on “Använd bloggar i skolan
  1. kristina skriver:

    Oj! Som sagt det är bara tt ge sig hän!

  2. […] Använd bloggar i skolan –  #Nätkärlek […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

andreas skog nätkärlek
Arkiv

%d bloggare gillar detta: