Twitter och Facebook

Ja har nu testat Twitter två veckor och har ett par reflektioner. Twitter är en mikrobloggtjänst – en typ av statusuppdateringstjänst, likt facebooks statusuppdatering. 140 tecken, det är det utrymme man har för att uppdatera vad man gör, tänker eller att tipsa om olika nyheter. För att kunna skriva in webbadresser finns det olika sätt att minska webbadressens längd, denna adress http://bit.ly/cbEfYr leder till exempel till https://andreasskog.wordpress.com/2010/03/29/lankar-till-forelasning-om-barnen-pa-natet/.

Twitter skiljer sig från Facebook på flera sätt. FB är mer privat, vänförfrågan måste godkännas, på twitter följer man en twittrare som man tycker är intressant. Detta innebär att jag kan följa politiker som Mona Sahlin, Obama, och Göran Hägglund. Jag kan följa olika medier, mina kollegor, mina vänner och även mina meningsmotståndare, det är lite mer opretentiöst än att bli vän eller ett fan på FB. Det jag kan göra som twittrare är att blockera andra att följa mina spår och det kan vara aktuellt ibland, särskilt när ryska kvinnor börjar bli lite närgångna…

På Facebook kan man chatta och skriva meddelanden till varandra, på twitter skickar man ett direktmeddelande vilket fungerar på samma sätt, man kan också kommentera och ”retweeta” vilket innebär att man postar om samma tweet igen så att mina efterföljare kan ta del av en bra nyhet, möjligtvis med min kommentar tillagd.

Att följa twitterflöden tar tid, men kan ge många nya tankar. Jag tänker mig att alla yrkeskategorier kan ha nytta av twitter och inte minst lärare. Här kan du ska ditt eget nyhetsflöde. Du får tips av experter inom ditt område på nyheter som de har filtrerat fram. Du kan i realtid följa händelseutveckling i olika världsdelar och politikers förehavanden. Du kan själv välja vilka företag som du vill få nyheter från och du kan få snabba svar på frågor som rör ditt arbete om du själv skaffar dig efterföljare.

Det ska bli intressant att följa vad som händer framöver. Follow me on http://twitter.com/andreas_skog

Jag är fyrabarnsfar, lärare och IT-pedagog.

Tagged with: , ,
Publicerat i Sociala medier
One comment on “Twitter och Facebook

Kommentera

andreas skog nätkärlek

andreas skog nätkärlek

Arkiv

